Com cada any el mes de març es publica aquest estudi encarregat per la Comissió Europea, que dóna dades de comportament vacacional dels europeus a través d’una enquesta realitzada per l’empresa TNS Political & Social Network.
Durant el mes de gener de 2016 s’han fet 30.105 entrevistes telefòniques (per mòbil i fix) a residents en 28 països de la Unió Europea i 5 no UE. Es tracta de ciutadans que han sortit de viatge com a mínim una nit per motiu de vacances, l’any 2015.
Els resultats són sempre molt interessants tant per la informació puntual d’aquest any, com per l’evolució des del 2009. Aquests estudis es van iniciar en plena crisi econòmica quan des de Europa es temien els efectes importants que comportaria al sector turístic i de transports, la davallada de les rendes familiars i la incertesa laboral.
Destaquem alguns dels resultats que considerem més interessants a l’hora de planificar les accions de promoció i de gestió de les destinacions i les empreses:
- La demanda de vacances dins Europa continua consolidant-se. Bones notícies per al sector.
- Els destins de sol i platja continuen sent els preferits tot i que amb un descens sobre anys anteriors.
- Les visites a amics i familiars i el turisme de natura continuen com a 2n i 3r motiu per a l’elecció del destí malgrat que a països com Holanda, els entorns naturals són el 1r motiu d’elecció.
- Les noves tecnologies prenen cada cop més protagonisme a l’hora de informar-se sobre la destinació i reservar serveis. Especialment les referències dels propis consumidors són els que augmenten de manera més considerable.
- El 46% de les respostes manifesten que aspectes relacionats amb sostenibilitat i qualitat ambiental són cada cop més importants a l’hora d’escollir la destinació.
Motivació per anar de vacances el 2015
Igual com en les edicions anteriors el sol i la platja és el principal motiu per sortir de vacances, però amb una davallada respecte a anys anteriors (39% el 2015 i 48% el 2014).
Les visites a familiars i amics, i les estades a la natura es situen en 2n i 3r lloc (cal dir que a països com Holanda, les sortides a la natura són el principal motiu, amb un 50% de respostes). La cultura i els city trips ocupen el 4rt i 5è lloc, amb percentatges al voltant del 25%.
I es mantenen amb la mateixa rellevància d’anys anteriors, la resta d’opcions: wellness, viatges esportius (cicloturisme, senderisme, busseig, …)
En la major part de l’enquesta les preguntes admeten multi resposta, fins a 3 o 4 opcions.
Creix la importància dels aspectes mediambientals i la sostenibilitat en l’elecció de la destinació de vacances
Una nova pregunta al qüestionari anual de Eurobaròmetre ens mostra fins a quin punt són rellevants l’aposta per la sostenibilitat i els criteris mediambientals a l’hora d’escollir el lloc de vacances.
En un 46% dels casos, aquests aspectes són presents a l’hora d’escollir la destinació de vacances. Concretament, en relació a:
- La destinació ha posat en marxa accions envers la sostenibilitat (mediambiental, protecció del patrimoni cultural i natural, mitigació dels impactes negatius dels visitants, implicació dels residents) – 17%
- Accessibilitat i mobilitat sostenible a la destinació – 15%
- Allotjaments implicats en pràctiques mediambientals – 13%
- Destinació o establiment certificat amb segells de sostenibilitat o mediambientals – 13%
També podeu consultar l’anàlisi que vam fer al nostre bloc sobre l’Eurobaròmetre 2015 aquí.
Degut a l’extenció de l’estudi properament publicarem un altre article amb més informació.
Article: DCB Turisme i Desenvolupament Local @DCBTurisme